RAMOWY PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ
NA ROK SZKOLNY 2021 / 2022
CELE
I ZADANIA OGÓLNE
FORMY REALIZACJI
TERMIN
REALIZACJI
I. Kształcenie podstawowych norm społecznego współżycia – stymulowanie rozwoju społecznego dziecka
1.Zorganizowanie zespołu świetlicowego.
2.Wprowadzenie podczas zajęć atmosfery życzliwości,
akceptacji i zrozumienia.
3.Zapoznanie dzieci z wychowawcami świetlicy.
4.Wzajemne poznanie się dzieci
( zabawy integrujące grupę z zachowaniem dystansu
społecznego ).
5.Zapoznanie dzieci z zasadami funkcjonowania
obowiązującymi w szkole oraz regulaminem świetlicy
i rozkładem zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem zasad
bezpieczeństwa zawartych w zaleceniach GIS.
6.Integrowanie się grupy poprzez wspólną zabawę
( z zachowaniem dystansu społecznego ).
7.Włączanie się zespołu świetlicowego do działań
organizowanych przez szkołę, np.:
-
- udział w akcji: Sprzątanie Świata, obchody Dnia
Ziemi;
-
- propagowanie zdrowego stylu życia;
- popularyzowanie tematu ekologii.
- udział w obchodach Święta Szkoły.
8.Wyrabianie nawyku samodzielności i poszanowania
prywatności innych członków grupy.
9.Uczenie prawidłowego zachowania się podczas posiłków.
10.Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych
w stosunku do osób starszych i do siebie nawzajem.
Zwracanie uwagi na stosowanie odpowiedniego
słownictwa.
11.Mobilizowanie uczniów klas II i III do współpracy i opieki
nad młodszymi uczniami.
12.Zwracanie uwagi na zgodną pracę i zabawę.
13.Kształtowanie u dzieci postaw patriotycznych poprzez
prowadzenie zajęć dotyczących świąt państwowych.
wrzesień
praca
całoroczna
wrzesień
wg
kalendarza
imprez
praca
całoroczna
II. Bezpieczeństwo,
zdrowie i higiena
dzieci.
Rozwijanie
prawidłowej
postawy
i ogólnej
sprawności
fizycznej.
1.Dostosowywanie zajęć w świetlicy odpowiednio do wieku
i poziomu rozwoju uczniów.
2.Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie
z uwzględnieniem pór roku – wpływ pór roku na rośliny
i zwierzęta. Dokarmianie ptaków.
3.Wyrabianie nawyku zdrowego stylu życia i dbania o kondycję fizyczną:
-
- udział dzieci w zajęciach sportowych organizowanych
przez wychowawców (np.: zabawy ruchowe na placu
zabaw oraz sali zabaw, turnieje sprawnościowe )
-
- spacery po terenach zielonych wokół szkoły,
nawiązując do propagowania stylu życia zgodnego
z naturą;
-
- zajęcia gimnastyczne;
- nauka gry w kręgle, gryw warcaby i szachy (turniej
szachowy dla uczniów klas IV – VIII).
4. Uzmysławianie dzieciom potrzeby zdrowego
odżywiania:
- spotkanie z pielęgniarką szkolną;
- udział w zajęciach edukacyjnych propagujących
ogólnopolską akcję ,, Śniadanie daje moc”.
5. Zwracanie uwagi na konieczność spożywania drugiego
posiłku w szkole. Zachęcanie do jedzenia warzyw i
owoców jako źródła witamin.
6. Kształtowanie podstawowych nawyków higienicznych
zawartych w harmonogramie dnia: mycie rąk przed
posiłkiem, po wyjściu z toalety, po zabawie i powrocie
z placu zabaw lub spaceru.
7. Kształtowanie podstawowych nawyków higienicznych
związanych z COVID -19 ( zasłanianie ust i nosa
w częściach wspólnych szkoły, dezynfekcja rąk,
zachowanie odległości 1,5 m, ochrona podczas kaszlu
i kichania, unikanie dotykania części twarzy ).
8. Zapobieganie rozprzestrzenianiu się koronawirusa
poprzez częste wietrzenie sali, dezynfekowanie zabawek
i sprzętu.
9. Zwracanie uwagi na prawidłową postawę podczas:
siedzenia w ławce, odrabiania zadań domowych,
spożywania posiłków, zabawy, zajęć różnego typu.
10. Wdrażanie do przestrzegania bezpieczeństwa podczas
zabaw, w drodze do szkoły i do domu:
-
- nauka i przypomnienie zasad bezpiecznego
przechodzenia przez ulicę;
-
- nauka podstawowych rodzajów znaków drogowych
oraz zwrócenie uwagi na zachowanie ostrożności
w miejscach szczególnie niebezpiecznych dla pieszych
( np. na skrzyżowaniu );
-
- zapoznanie dzieci z drogą ewakuacyjną na wypadek
pożaru.
11. Uwrażliwienie na zagrożenia w szkole i poza nią
(np.: osoby obce w najbliższym otoczeniu, agresywne
zachowania uczniów).
12.Motywowanie uczniów do cichej zabawy celem
zniwelowania hałasu panującego w świetlicy.
cały rok
listopad
kwiecień
listopad
praca
całoroczna
wrzesień
październik
praca całoroczna
III. Rozwijanie
wrażliwości
oraz zdolności
i zainteresowań
uczniów.
Stwarzanie
uczniom
sytuacji
sprzyjających
odniesieniu
sukcesu
w szkole.
Stwarzanie
uczniom
możliwości
autoprezentacji.
1.Prowadzenie zajęć umuzykalniających – wprowadzenie
elementów wiedzy muzycznej oraz rytmiki (zabawy
muzyczne, gra na prostych instrumentach perkusyjnych).
Nauka piosenek (rola integracyjna, edukacyjna,
rozwijanie wyobraźni muzycznej, ćwiczenia pamięci).
Słuchanie muzyki relaksacyjnej celem wyciszenia grupy.
2.Prowadzenie zajęć plastycznych i technicznych.
Wprowadzenie różnorodnych technik plastycznych,
wykorzystywanie podkładów muzycznych.
3.Uczestnictwo dzieci w konkursach świetlicowych szkolnych
i międzyszkolnych.
4.Zajęcia komputerowe – gry edukacyjne, wykorzystanie
dostępnych programów w zdobywaniu nowych wiadomości
i umiejętności. Zachęcanie uczniów do odwiedzania na
bieżąco szkolnej strony internetowej.
5. Zorganizowanie pokazu talentów.
praca
całoroczna
czerwiec
IV. Stymulacja
rozwoju
intelektualnego,
psychicznego
oraz
emocjonalnego
dzieci.
Pomoc dzieciom
w osiąganiu
sukcesów
w nauce.
1.Pomoc w nauce – uzupełnianie braków dydaktycznych.
Pomoc w odrabianiu prac domowych oraz ich sprawdzanie -
– zwracanie uwagi na poprawną i estetyczną pisownię.
Wdrażanie do czytania ze zrozumieniem, poprawnego
odczytywania poleceń.
2.Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 4 działań
matematycznych oraz stosowanie efektywnych metod
uczenia się tabliczki mnożenia. Ćwiczenia w poprawnym
liczeniu.
3.Zapewnienie odpowiednich warunków sprzyjających
koncentracji podczas odrabiania lekcji.
4.Prowadzenie zajęć z zakresu żywego słowa – pogadanki,
opowiadania, dyskusje.
5.Rozwijanie kompetencji czytelniczych, upowszechnianie
czytelnictwa wśród dzieci: spotkania z dziecięcą literaturą
w ramach akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” – czytanie
dzieciom w czasie do tego wyznaczonym - pozycji
książkowych, które są ciekawe, atrakcyjne i wartościowe
dla nich. Prezentacja słuchowisk dla dzieci. Współpraca
z nauczycielem biblioteki.
6.Ćwiczenia utrwalające wiadomości z różnych dziedzin
(np. quizy, krzyżówki, turnieje, zagadki, gry logiczne ).
7.Rozbudzanie w dzieciach ciekawości i aktywności
poznawczej poprzez różnego rodzaju ćwiczenia rozwijające
myślenie, spostrzegawczość i kojarzenie (krzyżówki,
łamigłówki, rebusy i inne gry edukacyjne).
8.Współpraca z wychowawcami poszczególnych klas,
pedagogiem oraz rodzicami uczniów:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów
z uwzględnieniem opinii z PPP;
- dostosowywanie pracy świetlicy do rozpoznanych
potrzeb dzieci – rozmowy z wychowawcami,
rodzicami;
- wspólne rozwiązywanie problemów dydaktycznych i
emocjonalnych wychowanków;
- praca z uczniem zdolnym (ukierunkowanie działań
na rozwijanie zdolności uczniów);
- praca z uczniami drugorocznymi ( położenie nacisku
na zagadnienia sprawiające szczególne trudności
w nauce );
- szczególna pomoc sześciolatkom w osiąganiu
sukcesów szkolnych;
- pomoc dzieciom z oddziałów przedszkolnych i klas
pierwszych w zaadoptowaniu się w grupie
świetlicowej.
9.Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej
do racjonalnego radzenia sobie w nowych trudnych
sytuacjach, w tym także do łatwiejszego znoszenia porażek
(rozmowy indywidualne).
10.Kształtowanie u dzieci przynależności do społeczności
grupy rówieśniczej – świetlicowej poprzez gry
integracyjne, wspólną pracę i zabawę.
11.Kształtowanie u dzieci przynależności do społeczności
lokalnej poprzez udział w imprezach środowiskowych.
praca całoroczna
I semestr
wrzesień
praca całoroczna
wg potrzeb
V. Poszanowanie własności osobistej i wyposażenia świetlicy
oraz szkoły.
1. Poszanowanie sprzętu świetlicowego.
2. Poszanowanie prywatnej własności innych.
3. Dbałość o wygląd estetyczny świetlicy, wdrażanie
do zachowania ładu i porządku.
4. Przestrzeganie zasad poszanowania mienia szkolnego.
cały rok
VI. Zapewnienie
dzieciom
odpowiednich
warunków
relaksacyjnych.
1.Gry i zabawy relaksacyjne z wykorzystaniem odpowiedniej
muzyki.
2.Wprowadzenie elementów socjoterapii w pracy z dziećmi
nieśmiałymi i nadpobudliwymi.
cały rok
OPRACOWALI:
wychowawcy świetlicy
-