TECHNIKA - 2020.04.16
- 16.04.2020 12:33
Temat: Którędy bezpieczniej?
Drodzy uczniowie
-
Mam nadzieję, że już dobrze opanowaliście znajomość znaków drogowych. Teraz czas na kolejny krok i zapoznacie się z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach jako rowerzyści.
-
Oglądnijcie i uważnie przeczytajcie treści w prezentacji.
https://prezi.com/njnc4nsf0onj/ktoredy-bezpieczniej/
-
Wykonajcie ćwiczenia z podręcznika i zapiszcie je do zeszytu.
ćw. 1,2
ćw. 3, 5
i „ Sprawdź się”
Ćwiczenie dotyczące odblasków nie jest obowiązkowe!
Termin wykonania ćwiczeń – do 23.04.20 r.
-
HISTORIA - 2020.04.16
- 16.04.2020 12:09
Temat: Jadwiga i Jagiełło – unia polsko-litewska.
CELE
-
Opowiadam o Jadwidze Andegaweńskiej, która została królem Polski:
-
dzieciństwo;
-
przyjazd do Polski.
-
Wiem, w jakich okolicznościach wielki książę Litwy Jagiełło został królem Polski.
-
Wymieniam przyczyny i skutki unii polsko-litewskiej w Krewie dla:
-
Polski;
-
Litwy.
UNIA – związek zawarty przez państwa.
UNIA PERSONALNA – związek dwóch państw, które łączy osoba władcy.
1370 r. - śmierć ostatniego króla Polski z dynastii Piastów, Kazimierza III Wielkiego
1370 r. – koronacja Ludwika Andegaweńskiego, Węgierskiego na króla Polski ( wnuk Władysława Łokietka i siostrzeniec Kazimierza Wielkiego)
1384 r. – przyjazd z Węgier do Krakowa i koronacja na króla Polski Jadwigi Andegaweńskiej (córka Ludwika Andegaweńskiego)
1385 r. – zawarcie unii polsko-litewskiej w Krewie
1386 r. – przyjazd do Krakowa wielkiego księcia Litwy Jagiełły
- chrzest, przyjęcie imienia Władysław
- ślub Jadwigi i Władysława Jagiełły
1399 r. – śmierć króla Polski, Jadwigi Andegaweńskiej
PRZYCZYNY ZAWARCIA UNII PERSONALNEJ W KREWIE – SIERPIEŃ 1385 R.
1226 r. książę z Mazowsza, Konrad Mazowiecki sprowadził Krzyżaków do Polski do walki z pogańskimi Prusami.
ZE STRONY POLSKI
ZE STRONY LITWY
*zagrożenie ze strony krzyżaków
*chęć odzyskania Pomorza Gdańskiego
*rozszerzenie wpływów na Wschodzie (Litwa, Ruś)
*odzyskanie ziem zagrabionych przez Litwę
*zagrożenie ze strony krzyżaków
*chęć przyjęcia chrztu przez Jagiełłę
*dołączenie do państw chrześcijańskiej Europy
SKUTKI UNII POLSKO-LITEWSKIEJ
-
poślubienie królowej Jadwigi
-
nowa dynastia dla Polski
-
chrzest Litwy, ostatniego pogańskiego państwa w Europie
-
przyłączenie Litwy do Polski
-
odzyskanie ziem utraconych przez Polaków (rejzy/najazdy Litwinów)
-
odzyskanie wolności przez Polaków więzionych na Litwie i przez Litwinów więzionych w Polsce
-
rozwój gospodarczy Polski i Litwy
OBLICZ:
-
Ile lat minęło między sprowadzeniem Krzyżaków do Polski a przyjazdem oraz koronacją Jadwigi na króla Polski?
-
obliczenie: ………………………………………………………………………………………………………………………………
-
odpowiedź: …………………………………………………………………………………………………………………………….
-
Ile lat Władysław Jagiełło był królem Polski?
-
obliczenie: ………………………………………………………………………………………………………………………………
-
odpowiedź: …………………………………………………………………………………………………………………………….
Para królewska miała córkę Elżbietę Bonifację – co się z nią stało?
-
PRZYRODA - 2020.04.15
- 15.04.2020 12:45
Temat: Układ rozrodczy umożliwia wydawanie na świat potomstwa.
Cele:
Dowiesz się dlaczego układ rozrodczy męski i żeński są inaczej zbudowane.
Poznasz ich budowę i funkcje.
Przypominam – temat i cele proszę zapisać do zeszytu
Układ rozrodczy odpowiada za bardzo ważną cechę życia – rozmnażanie.
Jest to bardzo ważna cecha życia, bo służy powstawaniu nowych organizmów.
Proszę przeczytać tekst z podręcznika, str.104 – 107, przeanalizować budowę układu żeńskiego i męskiego, gdzie występują poszczególne narządy i jaką pełnią funkcję.
W zeszycie proszę zapisać i wyjaśnić pojęcia: zapłodnienie, ciąża, poród wykorzystując tekst z podręcznika
Dokładnie zapoznać się z tekstem z podręcznika – i wypisać w punktach do zeszytu
Jak dbać o układ rozrodczy:
Kto ma możliwość, może obejrzeć sobie filmik, poniżej link do filmu
http://dladzieci.info/bajki-wideo/bylo-sobie-zycie-narodziny-odcinek-2/
jako podsumowanie, proszę zrobić ćwiczenia 1-4 str.66 – 67 w zeszycie ćwiczeń.
Powodzenia!
MATEMATYKA - 2020.04.15
- 15.04.2020 12:43
Temat: Figury symetryczne.
Cele:
Dorysujesz drugą połowę figury symetrycznej
Użyjesz ze zrozumieniem pojęć: figura symetryczna ,oś symetrii figury
Narysujesz osie symetrii w podanych figurach ( o ile istnieją)
Rozpoznasz figury osiowosymetryczne wśród otaczających nas obiektów
Przepisz proszę temat i cele do zeszytu
Przeanalizuj tekst str.38 – 39
Wykonaj zadania – Na dobry początek, jeśli posiadasz lusterko,
Następnie spróbuj wykonać wycinankę ze złożonej kartki , rozłóż ją i zobacz co otrzymałeś, wklej do zeszytu,
Taka figura to figura symetryczna
Figury symetryczne posiadają osie symetrii 1, 2 3 lub więcej, przeanalizuj przykłady figur na str.39, zwróć uwagę jak te osie symetrii należy rysować
Spróbuj wyciąć sobie koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt i korzystając z podpowiedzi na stronie 39 znajdź osie symetrii( jeżeli są), bo jak widzisz, nie wszystkie figury mają osie symetrii.
Jako utrwalenie zrób zadanie 1 i 3 z zeszytu ćwiczeń.
A czy potrafiłbyś wskazać osie symetrii na rysunkach w zadaniu 1 na str.40 w podręczniku?
Wystarczy, jak w zeszycie zapiszecie
Rys.1 – ile osi symetrii lub brak osi symetrii
Rys.2 – ile osi, i tak dalej
Powodzenia!
PLASTYKA - 2020.04.15
- 15.04.2020 10:52